Stichting Wolderwijs
Obs de Rozebottel behoort tot gemeente de
Wolden. Stichting Wolderwijs heeft in gemeente de Wolden 10 openbare
basisscholen. (www.wolderwijs.nl)
Openbaar onderwijs
In de wet op het primair onderwijs wordt
openbaar onderwijs als volgt omschreven:
· Het openbaar onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen met aandacht voor godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving en met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden.
· Openbare scholen zijn toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing.
· Openbaar onderwijs wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.
Voor de scholen van Stichting
Wolderwijs wil openbaar onderwijs zeggen dat ze toegankelijk zijn voor
iedereen, ongeacht ras, geloof, levensbeschouwing, sekse of maatschappelijke
kansen. Op onze openbare scholen is ruimte voor verscheidenheid. Kinderen leren
hier omgaan met elkaars verschillen en overeenkomsten. Daarbij gaan wij uit van
wat ons bindt in plaats van wat ons scheidt. Er wordt gekeken naar wat ieder
kind waardevol maakt.
Onze openbare scholen gaan uit van de huidige
samenleving en is derhalve gericht op de hele samenleving en niet een deel
daarvan. We dragen actief bij aan alle waarden, meningen en gedragingen die
nodig zijn om cohesie in de samenleving te bevorderen.
Voor Stichting Wolderwijs betekent
openbaar onderwijs, dat we leerlingen leren hun mogelijkheden zo goed mogelijk
te realiseren. Zaken die daarbij, naast het overdragen van de noodzakelijke
schoolse kennis, van wezenlijk belang zijn: leren moreel te denken, leren
eerlijk en betrouwbaar te handelen, leren te reflecteren, leren hoe je je eigen
mening vormt, leren hoe je elkaars verschillen als meerwaarde kunt zien, leren
hoe je zelfstandig moet handelen, leren hoe je behulpzaam kunt zijn en hoe je
effectief en coöperatief samenwerkt.
Openbaar onderwijs is heel waarde(n)vol
onderwijs !
Kernwaarden Wolderwijs:
- Ambitie
- Kwaliteit
- Ontwikkelingsgericht
- Verbindend
Ons Motto:
"Wolderwijs ontwikkelt..."
Kernwaarden sturen ons professioneel gedrag en
zij vormen de basis van waaruit wij denken en handelen. Kernwaarden laten zich
herkennen in de wijze waarop wij met elkaar omgaan, met elkaar communiceren,
beleidskeuzes maken en verantwoording afleggen. Vanuit de kernwaarden geven wij
in combinatie met ons motto richting en inhoud aan onze missie en visie.
Missie en Visie Wolderwijs
Missie
· We brengen, door mede-eigenaarschap, talenten van kinderen en Wolderwijskrachten maximaal tot ontplooiing waardoor ze in een veranderende maatschappij kunnen functioneren als een zelfstandige, flexibele, creatieve, harmonieuze en gelukkige personen. We zijn nieuwsgierig en onderzoekend en stimuleren deze houding ook bij kinderen en de hen omringende volwassenen.
· We werken herkenbaar vanuit onze kernwaarden: ambitie, ontwikkelingsgericht, verbindend en kwaliteit. De basis van waaruit we werken is een veilig klimaat voor zowel kinderen, ouders als medewerkers.
Visie
Onze visie is gebaseerd op kind, organisatie en
omgeving:
Kind:
· Elke kind geven we mede-eigenaarschap over zijn eigen leren.
· Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, voor anderen en de omgeving.
· We zorgen voor een brede talentontwikkeling bij de kinderen, waarbij vaardigheden als creatief denken, samenwerken, kennisconstructie, digitale geletterdheid, probleemoplossend denken, kritisch denken en planmatig werken centraal staan.
· Om goed aan te sluiten bij de verschillende leervormen en leerstijlen zorgen wij voor een leeromgeving (middelen, personen, strategieën en voorzieningen) die rijk, krachtig en betekenisvol is. Kenmerken daarvan zijn: uitnodigende materialen en activiteiten, een stimulans tot het geven van eigen inbreng en ruimte voor creativiteit, samenwerking en experimenten. Er is sprake van een breed aanbod: van handelend leren tot formeel leren.
Organisatie:
· In onze organisatie nemen de professionals hun verantwoordelijkheid, is er ruimte voor individuele en gezamenlijke ontwikkeling, komen talenten tot hun recht en worden onze waarden uitgedragen en nageleefd.
· Stichting Wolderwijs en stichting Kindcentra Wolderwijs zullen de samenwerking verder uitbreiden, waarbij er aandacht is voor de verdere ontwikkeling van de integrale kindcentra en een breed aanbod voor de buitenschoolse opvang.
· Schoolleiders zijn integraal verantwoordelijk en tonen lef.
· Binnen de gestelde kaders kunnen scholen en (integrale) kindcentra hun eigen identiteit behouden en uitdragen.
Omgeving:
· We werken aan educatief partnerschap. Er is sprake van een wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, school en kindcentra, om zo optimale omstandigheden te creëren voor de ontwikkeling en het leren van kinderen; thuis, op school en in de kindcentra. Daartoe gaan we met elkaar in gesprek en werken we zoveel mogelijk samen.
· Naast de verbinding met ouders en kinderopvang zoeken wij ook de verbinding met samenwerkingspartners zoals schoolmaatschappelijk werk (SMW), logopedie, samenwerkingsverband Passend Onderwijs , Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), Pedagogische Academie voor Basisonderwijs (Pabo), Voortgezet Onderwijs (VO) en Gemeente De Wolden om de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten. Goede samenwerking draagt bij aan doorgaande leer- en ontwikkelingslijnen en dat is weer gunstig voor de ontwikkeling van kinderen.
Plusklas / SiDi 3 protocol
Sinds het schooljaar 2012-2013
hanteren wij ook het SiDi 3 protocol. Dit is het protocol voor signalering en
diagnostisering van intelligente en (hoog)begaafde kinderen in het primair
onderwijs.
Bij de aanmelding van kleuters, wordt er al een
eerste signalering meegegeven. Deze wordt door de ouders ingevuld. Hieruit kan
worden opgemaakt of er bij het kind sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong.
De kleuterleerkracht kan dan al in groep 1, gepaste activiteiten aanbieden.
Elk jaar, in oktober, vult de groepsleerkracht
een groepssignalering in. Hierop worden bepaalde kenmerken van
(hoog)begaafdheid ingevuld. De kinderen die hierin gesignaleerd worden, worden
verder gescreend d.m.v. een ouder- en kindvragenlijst en leerkrachtdiagnose.
Hierna kan besloten worden om het kind gepaste taken aan te bieden die passen
bij het niveau van het kind.
De gegevens van deze lijsten worden opgeslagen
en beheerd door de coördinator hoogbegaafdheid op de school.
De leerlingen, die voor extra onderwijs in
aanmerking komen, worden door hun eigen school aangemeld. Vanuit school is,
gedurende de basisschoolperiode, het reguliere onderwijsaanbod en extra
materiaal aangeboden. Desondanks blijkt dat deze leerlingen meer aanbod
aankunnen en dit hard nodig hebben. In de Plusklas komt onder andere aan bod
hoe leerlingen kunnen “leren leren”, hoe zij kritisch en creatief denken
kunnen inzetten en hoe zij op hun eigen acties en beslissingen kunnen
reflecteren. Naast deze algemene doelen wordt er gewerkt aan individuele
doelen. Er worden hoge eisen gesteld aan de leerlingen, die in de Plusklas aan
het werk gaan.
Binnen elk schoolteam is inmiddels een
leerkracht die de opleiding tot specialist excellent talent en (hoog)begaafdheid
volgt. Dat betekent dat alle scholen binnen Wolderwijs dezelfde kennis over dit
onderwerp hebben binnengehaald. De communicatie tussen de leerkracht van de
Plusklas en de leerkracht van de eigen basisschool wordt gecoördineerd door
genoemde specialist. De Plusklas is geen bovenschools onderdeel van het
onderwijs, maar wordt zo geïntegreerd in het onderwijs van de eigen school.
Ouders worden door de leerkracht van de eigen school op de hoogte gesteld van
de vorderingen van hun kind.
De aanmelding van leerlingen vindt plaats vanuit
de eigen basisschool. De betreffende leerling kan hier rustig “een stukje”
onderwijs missen, omdat het aangeboden onderwijs al bekend is bij deze
leerlingen. Om de zogenaamde onderpresteerders te kunnen onderkennen, de leerlingen
die niet makkelijk laten zien dat zij het aangeboden onderwijs allang kennen en
zich binnen het reguliere aanbod vervelen, wordt gebruikt gemaakt van de
Sidi3-lijst. De Sidi3-lijst is een, door Jan Kuipers opgesteld en getest,
document dat door signalering deze leerlingen in beeld brengt. Door
onderkenning van hun begaafdheid zijn deze leerlingen geen onderpresteerders
meer, maar krijgen ook zij het onderwijs op maat aangeboden. De Sidi3-lijst
wordt, vanaf dit schooljaar, voor groep 1 t/m 8 ingezet binnen onze scholen, om
beter aan te sluiten bij de onderwijsbehoeftes van deze leerlingen. Aanvullende
informatie is te vinden op : www.wolderwijs.nl.
Klachtenregeling
Op school kunnen problemen ontstaan met ouders, leerlingen en personeelsleden. Wanneer u het niet eens bent met gedragingen of beslissingen van een persoon binnen Wolderwijs, of juist met het nalaten van gedragingen of het niet nemen van beslissingen, dan kunt u een klacht indienen.
Bij Wolderwijs is de behandeling daarvan geregeld in een klachtenregeling. De klachtenregeling is alleen van toepassing als men met zijn klacht niet ergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school kunnen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeelsleden en directeur op een juiste wijze worden afgehandeld.
Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht , niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men een beroep doen op deze klachtenregeling. Wanneer u er toch niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de contactpersoon van de school. Zij zal een luisterend oor bieden, een adviserende rol hebben en kan desgewenst een bemiddelende rol vervullen. Wanneer u er op school niet uitkomt, kunt u contact op nemen met de intern vertrouwenspersoon van Wolderwijs.
Zo nodig kunt u bijgestaan worden door een externe vertrouwenspersoon. Als het niet lukt om samen een oplossing te vinden, dan kunnen ouders, leerlingen en personeelsleden een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Wolderwijs is aangesloten bij de landelijke commissie Stichting Onderwijsgeschillen: www.onderwijsgeschillen.nl.
Contactgegevens contactpersoon school
Elly Knol
0522-451511
Contactgegevens vertrouwenspersoon intern Wolderwijs
Karin Hartman
06-13608109
Contactgegevens vertrouwenspersoon extern Wolderwijs
Yvonne Kamsma (IJsselgroep)
06-14001672
Op de website van Wolderwijs (www.wolderwijs.nl) staat de klachtenregeling van ons bestuur.
Voor klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, ernstig fysiek of geestelijk geweld binnen het onderwijs kunt u ook contact opnemen met het Centraal Meldpunt Vertrouwensinspectie telefoonnummer 0900-1113111.
AVG
Basis School CMS © copyright ZoZimpel.nl 2020